გოეთეს მეფისტოფელი: მეფისტოს პერსონაჟის არსობრივი მახასიათებლები
საკვანძო სიტყვები:
გოეთე, „ფაუსტი“, ფაუსტი, მეფისტოფელი, ონომასტიკა.ანოტაცია
-
მეფისტოფელის პერსონაჟი მრავალ განზომილებას შეიცავს, რაც მსოფლიო ლიტერატურის პერსონაჟთა გალერეაში იშვიათი შემთხვევაა: კერძოდ, მეფისტოფელის პერსონაჟში ერთდროულად იკვეთება სპეციფიური მსოფლმხედველობრივი, ანთროპოლოგიური, ონტოლოგიური (ყოფიერები- სეული), გნოსეოლოგიური (შემეცნებითი), აქსიოლოგიური (ღირებულებითი), მენტალური და სოციოკულტურული მახასიათებლები.
2. მეფისტოფელის პერსონაჟის არსობრივ მახასიათებლები კი ასე გვესახება:
a)ანთროპოლოგიური (ადამიანის არსთან დაკავშირებული) მახასიათებელი _ მეფისტოფელი, ვითარცა არაცნობიერი, არარაციონალური ადამიანური საწყისის, ინსტინქტის, ლიბიდოზურობის, სექსუალობის, ვიტალურობის, ასევე, სხეულებრიობის განსახიერება;
b)ონტოლოგიური (ყოფიერებისეული) მახასიათებელი _ მეფისტოფელი, ვითარცა სამყაროს არარაციონალური საწყისის _ ძალის/ნების (გერმ. Kraft/Wille), ასევე, სამყაროს პირველსაწყისისეული ბნელის/უკუნის („Finsternis“) განსახიერება;
c)გნოსეოლოგიური (შემეცნებითი) მახასიათებელი _ მეფისტოფელი, ვითარცა სკეპტიკური, ნიჰილისტური ცნობიერებისა და არამეტაფიზიკური შემეცნების განსახიერება;
d)აქსიოლოგიური (ღირებულებითი) მახასიათებელი _ მეფისტოფელი, ვითარცა მერკანტილურ-მომხმარებლური ღირებულებებისადმი მსწრაფველი არსი;
e)მენტალური მახასიათებელი _ მეფისტოფელი, ვითარცა მატერიალისტური ცნობიერების განსახიერება;
f)ეგზისტენციური მახასიათებელი _ მეფისტოფელი, ვითარცა ეგზისტენციური უსაზრისობის, “მარადი სიცარიელის” („das Ewig-Leere“), ანუ არარას, განსახიერება;
g)მსოფლმხედველობრივი მახასიათებელი _ მეფისტოფელი, ვითარცა მატერიალისტური ყაიდის რადიკალური განმანათლებლობის განსახიერება;
h)ეთიკური მახასიათებელი _ მეფისტოფელი, ვითარცა იმმორალიზმის განსახიერება, ანუ “სიკეთისა” და “ბოროტების” მორალურ კატეგორიათა მიღმა მდგომი არსი;
i)ისტორიულ-სოციოკულტურული მახასიათებელი _ მეფისტოფელი, ვითარცა მოდერნის ეპოქის უტილიტარული, კოლონიზატორული, ექსპანსივისტური და მოძალადე სულის/სულისკვეთების განსახიერება.
გამოყენებული ლიტერატურა:
ბრეგაძე, კ. (2024). გოეთეს „ფაუსტი“: სიმბოლიკა და პოეტიკა, თბილისი: „მერიდიანი“
Anderegg, J. (2013). Zum Teufel mit dem >>heiligen Original<<. Überschreibung biblischer
Vorlagen in Goethes „Faust“, Goethe-Jahrbuch, Bd. 130, p. 109-122, Göttingen: Wallstein
Gaier, U. (2001). Erläuterungen und Dokumente: Johann Wolfgang Goethe. “Faust. Der
Tragödie Erster Teil”, Stuttgart: Reclam
Goethe, J. W. (2000). Faust. Der Tragödie Erster Teil, Stuttgart: Reclam
Goethe, J. W. (2001). Faust. Der Tragödie Zweiter Teil, Stuttgart: Reclam
Schmidt, J. (2011). Goethes “Faust”. Erster und Zweiter Teil. Grundlagen – Werk – Wirkung,
- Aufl., München: Beck
Vaget, H. R. (2002). „Mäßig boshaft“: Fausts Gefährte. Goethes Mephistopheles im Lichte
der Aufklärung, Goethe-Jahrbuch, Bd. 118, p. 234-246, Weimar: Böhlaus